עוצמתה של בחירות נכונות* – פרשת ראה
הרעיון של שכר ועונש היא ישנה והוא נמצא בכל תרבות בעולם. אם נעבוד עבור אחרים אז אנחנו מצפים משכורת על בסיס קבוע. כילדים אנו לעתים קרובות לומדים כי אתה מקבל תגמול עבור זה שעושים משהו נכון. האם זה, עם זאת, כיצד אנו רוצים לחיות את חיינו? עשייה בגלל מה שזה מביא לנו?
פרשת השבוע, פרשת ראה, מציע טוויסט מעניין. משה מתחיל באומרו כי הוא מציע לאנשים לבחור בין ברכה לקללה1. עם זאת, אם נסתכל בפסוקים הבאים אנו לא מוצאים שום אזכור של תוצאה טובה או רעה. אברבנאל מבחין בזאת ומעיר כי הבחירה לעשות את הדבר נכון היא כשלעצמו2 הברכה בעוד הבחירה לגרום עוול גם הוא באופן כשלעצמו הקללה.
כמה זה קורה שאנחנו יודעים מהו הדבר הנכון או הלא נכון לעשות? וכמה פעמים זה קורה שאנחנו יודעים מייד לאחר שעשינו משהו שזו היתה הבחירה הנכונה או הלא נכונה? אכן, לא כל הזמן, אבל זה בהחלט קורה. יש לנו את היכולת והמסוגלות לעשות בחירות שהן נכונות.3 הכח הפנימי לקבל החלטות תקינות הוא שלנו ואנחנו יכולים לבחור להשתמש בו. או שלא.
המורה שלי, ד"ר טריה שנטל כתבה: "אנחנו לא מוכרחים להתנהג בדרך מסוימת כלשהי. אנחנו יכולים לומר כן באותה קלות שבה אנו יכולים להגיד לא."4 רעיון פשוט – אך חזק. כולנו יודעים את זה. לפעמים אנו פועלים לפיו. לפעמים אנחנו מתעלמים ממנה. העובדה היא שגם כאשר אנחנו מתעלמים ממנה, הכוח הוא עדיין שם.
האופן שבו אנו מנהלים את עצמנו, איך אנחנו חושבים על עצמנו, את הדרך שאנו בוחרים, ועוד – הכל תורם להחלטה. אך ההחלטה בעצם היא שלנו. אנחנו יכולים לבחור לעשות את הדבר הנכון. כמה מעצים זה יכול להיות!
הערות
1. דברים יא:כו
2. לגבי אם המילה היא 'כשלעצמו' או 'לכשעצמו' – עיינו פה באקדמיה
3. הרעיון של בחירות 'נכונות' הוא מרכזי בתורת הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל
4. שנטל – Quest For Destiny – ע' 20