באיזו דרך ללכת? – פרשת נשא
כשאליס היתה בארץ הפלאות, והיא לא היתה בטוחה איזה שביל לקחת, שאלה את חתול הצ'שייר איזה שביל יותר יתאים לה. החתול שאל אותה לאן היא רוצה להגיע. תשובתה היתה "איפשהו". תשובתו המפורסמת של החתול היתה שכל עוד את זזה, תגיעי ל"איפשהו".1
בפרשת השבוע, פרשת נשא, אנו קוראים שהנזיר, שמתנזר מהיין, צריך להביא קרבן חטאת כאשר הוא בא במגע עם גופה במהלך תקופת הנזירות שלו.2 רש"י מצטט שתי דעות מדוע הוא צריך להביא קורבן חטאת. אין חטא לכאורה. זה לא חטא להיתפס עם גופה. הוא לא תכנן את זה – הבנאדם פשוט נפטר כשהוא, הנזיר, היה בחדר. הרי הוא כאנוס אז למה הוא צריך כפרה על ידי קרבן חטאת? דעה אחת היא שאכן יכול היה הנזיר להיות זהיר יותר לא להיות באיזור של מוות אפילו אם היא פתאומית. חוסר זהירותו אכן חטא בתקופת הנזירות שלו. הדעה השנייה היא שהוא מביא קורבן חטאת על זה שהוא בחר להתנזר מן היין מלכתחילה. לא לשתות יין מתוך בחירה, ולא ליהנות זה מספיק סיבה להצדיק את הצורך לכפרה באמצעות הבאת קורבן חטאת. חז"ל הולכים רחוק יותר, ומוסיפים שכל התנזרות אחרת בהחלט ייחשב חמור יותר.
מעניין לציין את הגישות השונות. מצד אחד, נזיר הוא ננזף על כך שלא נזהר מספיק. הדעה האחרת היא שהוא נזהר מדי, נמנע אפילו מדברים מותרים. עם זאת, הן דוגמאות של אנשים המחפשים את דרכם. שתי גישות שונות להגיע לרמה גבוהה יותר של רוחניות – התנזרות מצד אחד ושימוש בהנאה מצד שני.
מהי הדרך הנכונה? זה תלוי באדם ובמצב. ורק אתה יכול להחליט לעצמך. לכל אחד מאיתנו יש נתיב משלו למשמעות בחיים.3 אנחנו מחוייבים לחפש אותו ולמצוא אותו. עלינו לעשות את מה שאנחנו אוהבים כדי לנצל את הרגע תוך כדי שממשיכים לחתור לקראת מטרות גבוהות יותר.
השבילים עשויים אפילו להיראות מנוגדים לחלוטין. אחד שמוביל לחיים של התנזרות ואחד לפינוק מתון(בלי לפגוע בבריאות שלנו). ושניהם יכולים להיות לגיטימיים – אנחנו מחליטים. כמה עוצמה יש בבחירה הזו!
באיזה דרך תלך?
הערות
1. לואיס קרול – אליס במראה
2. במדבר ו:יד
3. זהו מושג בסיסי של לוגותראפיה, מערכת פסיכולוגיה שהציג ד"ר ויקטור פרנקל בספרו "האדם מחפש משמעות".