יש משהו מיוחד לגבי הראשון. בין אם זה להיות ראשון או כשיש את הראשון, יש משהו שונה לגבי 'הראשון'. האמריקאים והרוסים השקיעו מיליוני דולרים על המרוץ להיות הראשון בחלל ואז הראשון על הירח. תחרויות ספורט הן בעיקר לברר מי יהיה במקום הראשון. התינוק הראשון במשפחה, הבכור, נתפס סביב העולם באופן שונה מאשר הצאצאים הבאים (אני מודה שאני לא בכור). גם התוצרת הראשונה שלנו של מיני הצומח או החי נתפס בעינינו כשונה.
התרגשות המאוד אנושית הזו לגבי 'הראשון' מוכרת על ידי התורה בפרשת השבוע, פרשת כי תבוא. התורה דנה בהבאת הפירות הראשונים, הביכורים, לבית המקדש.1 זה אכן טקס מרשים עם הקראות, מוסיקה ועיטורים שנקבעו.2 ה'טארארם' הזה מצביע על ההתרגשות האנושית הטבעית סביב 'הראשון'.
אנו מוצאים שוב ושוב שהתורה מציינת את הראשון. זה מתחיל מהמצווה הראשונה שניתנה ליהודים כעם, ראש חודש, ומינוי ניסן להיות ראש החודשים, עד לבכור האדם, בכור הבהמה, ועוד. גם התורה בעצם מתחילה עם המילה 'בראשית' המציינת3 התחלות ודברים ראשוניים.
עם זאת, גם 'הראשון' מגיע בתוך הקשר מסוים. למעשה, לא תמיד ניתן להניח כי בכלל יהיה ראשון. תשאל איכר והוא בוודאי יספר על כמה תלאות שעברו עליו עד שהפרי הראשון הגיע – תלאה טבעית או אנושית. בצורת או שיטפון. טרקטורים שלא עובדים או פועלים אשר אינם אמינים. בדומה לכך, רב וויין מציין, פרות הבכורים בארץ ישראל מגיעים בתוך הקשר.4 אנו מספרים את סיפור יציאת מצרים שבעקבותיה ה' הביא אותנו אל ארץ זבת חלב ודבש – ואז יכולנו לנטוע את עצי הפרי האלו. אנחנו חייבים הקשר.5
כל ראשון שלנו, מרגש ככל שיהיה, בא בתוך הקשר. זה יכול להיות המירוץ השנתי של מועדון ספורט לסיים במקום הראשון או של קבוצה מפתיעה שמתחרה. זה יכול להיות בכור של זוג שהיה לו ילד מייד אחרי שהחליטו שהגיע הזמן להקים משפחה או בכור של זוג שמתקשים להביא ילדים לעולם. או הרימון הראשון שגדל על עץ אצל מישהו שגדל כעירוני ואז פתאום יש לו עץ משלו, או רימון של מגדל פירות מנוסה.
הראשון הוא שונה, זה מיוחד.
יש לו גם הקשר. השגת הראשון או היותו הראשון הגיע מאנשהו – זה לא צמח מתוך ואקום. אנו מעריכים את החדשנות שלה. אנחנו נהנים להחזיק את הילד הראשון. זה מיוחד. אנחנו מתפעלים מהפרחים האדומים הבוהקים של הרימון ולאחר מכן מהפרי כשהוא מתחיל לתפוח ולתפוס צורה של פרי. הראשון מביא איתו התרגשות, מיוחדות ו'ראשוניות'. זה נכון במיוחד כשאנו מכירים ובאמת מעריכים את ההקשר.
לחגוג את ה'ראשונים' שלנו, בסופו של דבר, הוא אנושי.
הערות
- דברים כו:ב
- משנה – ביכורים א-ג
- יש חילוקי דעות רבים לגבי פירוש המילה 'בראשית' בתחילת התורה
- רב ויין במאמר שכתב על הפרשה פה
- הרעיון הזה מבוסס על הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל